Nórski vedci sa usilovali zistiť, či proces tvorby písmen rukou vedie k
vyššiemu počtu spojení v mozgu než pri písaní na klávesnici. Skúmali
preto neurónové siete využívané pri oboch spôsoboch písania.
"(Výskumom) sme dokázali, že pri písaní rukou sú spojenia v mozgu
výrazne rozvetvenejšie ako pri písaní na klávesnici písacieho stroja
alebo počítača. Rozvetvené spojenia v mozgu sú kľúčom k formovaniu
spomienok a ukladaniu nových informácií, čím prispievajú k učeniu,"
vyhlásila neurovedkyňa profesorka Audrey van der Meerová, ktorá sa na
Nórskej univerzite vedy a techniky venuje výskumu mozgu. Profesorka je
tiež spoluautorkou štúdie publikovanej v odbornom žurnále Frontiers in
Psychology.
Vedci pri výskume použili elektoencefalogram (EEG) s vysokou hustotou
elektród. Prístroj zaznamenáva činnosť mozgu pomocou sieťky umiestnenej
na hlave vytvorenej z 256 snímačov. Výskumníci pomocou prístroja
zozbierali údaje od 36 vysokoškolských študentov, ktorí sa na štúdii
zúčastnili. Študenti mali za úlohu dotykovým perom alebo pomocou
klávesnice prepisovať slová, ktoré sa päť ráz zobrazili na obrazovke
pred nimi. Pri písaní na klávesnici mohli používať iba jeden prst na
každej ruke.
Keď účastníci štúdie písali rukou, zvyšovala sa prepojenosť rôznych častí mozgu oproti písaniu na klávesnici.
"Výsledky nášho výskumu potvrdzujú, že vizuálne a pohybové informácie
získané jemne motoricky ovládaným perom výrazne prispievajú k
zvyšovaniu prepojenosti častí mozgu, ktoré podporujú učenie," vyhlásila van der Meerová.
Študenti počas výskumu používali pri písaní digitálne pero, výskumníci
však predpokladajú, že výsledky budú rovnaké aj v prípade použitia
obyčajného pera.
"Preukázalo sa, že rozdiely v mozgovej aktivite sa spájajú s
pozornosťou venovanou tvorbe písmen pri písaní rukou, pretože pri tom
využívame viacero zmyslov," vysvetľuje van der Meerová. Vedci
predpokladajú, že podobný účinok bude mať pri písaní rukou používanie
písaného aj tlačeného písma.
Výsledky dokazujú, že pre študentov je dôležitejšie používanie pera než
klávesnice. Zároveň je však dôležité udržiavať krok s neustále sa
vyvíjajúcou technikou, dodávajú vedci. Je preto dôležité vedieť
rozpoznať, kedy je ktorý spôsob písania výhodný.
"Máme isté dôkazy, že študenti sa viac naučia a lepšie si (preberanú
látku) pamätajú, ak si poznámky zapisujú ručne. Počítače a klávesnice
zase môžu byť praktickejšie pri písaní dlhého textu alebo referátu," uzatvára van der Meerová.